Zrównoważone opakowania w kosmetykach – eko wybór dla Twojej marki

W ostatnich latach znaczenie ekologicznych rozwiązań nieustannie rośnie. Taka tendencja utrzymuje się w wielu gałęziach przemysłu i nie omija branży beauty. Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jak ich wybory wpływają na środowisko, i wielu z nich stara się sięgać po produkty eko przy każdej możliwej okazji. Marki kosmetyczne także podejmują działania, których celem jest zmniejszenie szkodliwego oddziaływania na naturę. Takie postępowanie wynika nie tylko z marketingu, ale też społecznej odpowiedzialności.
Dlaczego zrównoważony rozwój jest ważny w branży beauty?
Branża kosmetyczna to jeden z sektorów, które generują duże ilości odpadów. Powodów jest wiele – od praktyk związanych z produkcją po nadmierną konsumpcję. To złożony problem, którego rozwiązanie jest niełatwe i wymaga czasu. Jednocześnie klienci często oczekują od producentów odpowiedzialności za cały cykl życia produktów – od produkcji po utylizację. Jak marki mogą radzić sobie z takimi wymaganiami? Jedną z opcji jest sięganie po ekologiczne opakowania.
Według opublikowanego w 2023 roku Buying Green Report zdecydowana większość konsumentów stara się dokonywać świadomych wyborów zakupowych. Aż 82% spośród ponad 9 tys. ankietowanych osób deklaruje chęć kupowania produktów w ekologicznych opakowaniach, nawet gdy ich cena jest wyższa. Klienci chętniej wybierają marki, które korzystają z pojemników zero waste i wspierają ideę recyklingu.
Zrównoważony rozwój w branży beauty może przynosić wiele korzyści. Zmniejsza negatywny wpływ na środowisko i przyczynia się do budowania wizerunku odpowiedzialnej i nowoczesnej firmy.
Przegląd materiałów przyjaznych środowisku
Wybór odpowiedniego materiału, z którego zostaną wykonane opakowania na kosmetyki, nie jest prosty. Tworzywo musi mieć właściwą jakość, wytrzymałość i szczelność. Ponadto nie powinno reagować ze składnikami produktu, aby nie wpływać na ich właściwości. Jakie opcje mają do wyboru producenci, którzy chcą odpowiadać na oczekiwania swoich konsumentów?
- Szkło – to jeden z najbardziej ekologicznych materiałów, jest trwałe, może być użytkowane wielokrotnie i można je recyklingować, nie tracąc przy tym jakości. Szklane opakowania zero waste beauty są niezwykle uniwersalne. Sprawdzają się przy kosmetykach premium, podkreślając ich ekskluzywny charakter. Pasują także do wyborów naturalnych i organicznych.
- PET z recyklingu – recykling zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce. Pozyskane w ten sposób tworzywa ograniczają ilość odpadów i zmniejszają ślad węglowy produktów. Z recyklingu mogą pochodzić różne artykuły, w tym słoiki, butelki czy nakrętki plastikowe.
- Bio-tworzywa – to alternatywa dla standardowych tworzyw sztucznych. Bio-plastik jest wytwarzany z naturalnych surowców, które znacznie szybciej ulegają biodegradacji. Jednocześnie zachowują pożądane właściwości, czyli lekkość i wytrzymałość.
- Metal – wykonane z niego opakowania nie rozkładają się w środowisku naturalnym, ale mogą być wielokrotnie wykorzystywane i poddawane recyklingowi. Ich dużą zaletą jest oryginalny wygląd, który przyciąga wzrok. W naszej ofercie znajdziesz nakrętki aluminiowe w kolorach złota, srebra i czerni.
Działania przyjazne dla środowiska wiążą się z wieloma zmianami i wymagają wdrożenia nowych technologii, jednak nie muszą być ograniczające. Producenci chcący rozwijać się w sposób zrównoważony mają do wyboru rozmaite opcje, które mogą bez trudu dopasowywać do swoich potrzeb i planowanych działań.
Opakowania wielokrotnego użytku i refill – trend czy standard?
Jeszcze kilka lat temu pomysł stosowania wielorazowych pojemników na kosmetyki mógł wydawać się niszowy i mało popularny. Obecnie coraz więcej osób korzysta z takiego rozwiązania. Przykładem są szklane i plastikowe opakowania, które mają wymienne wkłady, a także artykuły typu refill. Opakowania refillowe są przeważnie większe, a przy tym bardziej ekonomiczne niż te standardowe. Ich zawartość można przelewać do mniejszych butelek lub specjalnych ozdobnych flakonów. To ogranicza częstotliwość zakupów i zmniejsza konieczność nabywania nowych produktów. Estetyczne pojemniki mogą być wykorzystywane wielokrotnie i napełniane różną zawartością.
Innym przykładem są niewielkie opakowania, do których użytkownik może przełożyć taką ilość produktu, jaka będzie mu w danym czasie potrzebna. Dzięki temu nie trzeba zabierać w podróż pełnowymiarowych kosmetyków. Słoiczki i butelki tego rodzaju są lekkie, poręczne i szczelne. Mogą być wyposażone w atomizery, pompki bądź nakrętki UNISHELL – opcji jest wiele i można je dobrać do swoich preferencji. Po umyciu i wysuszeniu mogą być wykorzystane kolejny raz.
Jakie korzyści marketingowe dają eko-opakowania?
Ekologiczne opakowania kosmetyczne to przede wszystkim wyraz troski o naszą planetę, ale też potężne narzędzie marketingowe. Klienci poszukują produktów, które mają wysoką jakość, a przy tym są zgodne z ich światopoglądem. Badania opublikowane przez SW Research w 2023 roku pokazały, że 42% Polaków w wieku 15-35 lat zwraca uwagę na to, jakimi wartościami kierują się producenci wybieranych przez nich artykułów.
Według wspomnianego wcześniej Buying Green Report aż 71% osób podczas zakupów zwraca uwagę na to, czy opakowania produktów są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Warto przy tym pamiętać, że wciąż istnieją osoby, które z różnych względów preferują tradycyjne pojemniki lub nie przykładają większej wagi do tego tematu. Wprowadzanie ekologicznych alternatyw daje konsumentom większy wybór i pozwala podejmować bardziej świadome decyzje.
Jak dobrać ekologiczne opakowanie do swojej marki?
Wybór opakowania powinien być spójny z charakterem marki, specyfiką produktu i oczekiwaniami grupy docelowej. Jeżeli Twoje kosmetyki są dedykowane segmentowi premium, postaw na szklane pojemniki i aluminiowe nakrętki, które kojarzą się z luksusem. Z kolei dla młodszych i aktywnych osób bardziej atrakcyjne będą lekkie i poręczne opakowania z recyklingowego PET bądź bio-plastiku.
Nie zapominaj przy tym o funkcjonalności. Pojemniki muszą być praktyczne, wygodne w użyciu i wytrzymałe. Zapakowane w opakowania z recyklingu kosmetyki będą chętnie wybierane przez osoby, które cenią sobie komfort i ekologię.