Ogólne Warunki Sprzedaży
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
Definicje:
- „Sprzedający” oznacza EMCOR Marcin Wyrwich, ul. Odrodzenia 15b/10, 56-120 Brzeg Dolny, Polska, nr NIP 9880222009, REGON 020935420;
- „Kupujący” oznacza podmiot - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawna, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - który zawarł ze Sprzedającym Umowę Sprzedaży;
- „Strony” oznacza Sprzedającego oraz Kupującego;
- „Umowa Sprzedaży” lub „Umowa” oznacza:
- (A)dokument Umowy Kupna-Sprzedaży lub (B) ofertę Sprzedającego w formie dokumentowej wraz z jej akceptacją Kupującego lub (C) zapytanie ofertowe Kupującego w formie dokumentowej oraz ofertę Sprzedającego w tej samej formie wraz (w każdej opcji A-C) niniejszymi OWS regulujące przedmiot świadczenia oraz podstawowe warunki jego realizacji.
- „Przedmiot Sprzedaży” lub „Towar” oznacza przedmiot świadczenia określony w Umowie Sprzedaży;
- „Cena” oznacza cenę zakupu Przedmiotu Sprzedaży określoną w Umowie Sprzedaży;
- „OWS” – niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży.
- Ogólne warunki sprzedaży firmy EMCOR Marcin Wyrwich mają zastosowanie do sprzedaży Towarów dokonywanej przez Sprzedającego na rzecz Kupującego i świadczenia związanych z nią usług.
- Postanowienia odmienne od OWS lub uregulowań ustawowych, w szczególności zawarte w warunkach zakupu Kupującego, są dla Sprzedającego wiążące tylko wtedy, gdy zostaną przez Sprzedającego pisemnie potwierdzone, zgodnie z zasadami reprezentacji Sprzedającego. Wolna od zastrzeżeń sprzedaż Towarów nie oznacza ze strony Sprzedającego uznania odmiennych postanowień. W szczególności Niniejsze OWS wyłączają stosowanie do umów pomiędzy Sprzedającym, a Kupującym jakichkolwiek ogólnych warunków zakupu stosowanych przez Kupującego.
- Zamówienia Kupującego nie wiążą Sprzedającego, póki nie zostały wyraźnie potwierdzone przez Sprzedającego, w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej (wiadomość e-mail wysłana ze służbowej skrzynki pocztowej). Jeśli w OWS mowa jest o Umowie, należy przez to rozumieć także wyraźnie potwierdzone przez Sprzedającego zamówienie.
- Wszelkie porozumienia, zapewnienia, przyrzeczenia i gwarancje składane ustnie przez Sprzedającego lub pracowników i/lub współpracowników i/lub przedstawicieli Sprzedającego w związku z zawarciem Umowy bądź w odniesieniu do Przedmiotu Sprzedaży nie są wiążące o ile nie zostały wyraźnie w treści Umowy powtórzone.
- W przypadku zawarcia Umowy zgodnie z art. 682 lub 69 k.c., to jest poprzez milczącą akceptację przez Kupującego oferty Sprzedającego lub poprzez przystąpienie przez Sprzedającego do wykonania Umowy, uznaje się, że Strony zawarły Umowę na warunkach określonych przez Sprzedającego z uwzględnieniem OWS, chyba że w treści oferty lub innym wyraźnym i pisemnym oświadczeniu skierowanym do Kupującego wskazano inaczej.
- Przedmiotem Umowy jest sprzedaż przez Sprzedawcę na rzecz Kupującego Przedmiotu Sprzedaży określonego w Umowie Sprzedaży.
- Zawarcie Umowy jest jednoznaczne z oświadczeniem obu Stron, iż brak jest jakichkolwiek przeszkód prawnych i faktycznych do jej zawarcia i realizacji jak również, że zawarcie i realizacja postanowień Umowy nie prowadzi i nie będzie prowadzić do uniemożliwienia bądź utrudnienia zadośćuczynieniu jakiemukolwiek zobowiązaniu na rzecz osoby trzeciej, wiążącemu którąkolwiek ze Stron.
II. WYSYŁKA
- Reguły INCOTERMS ustalone w Umowie zawsze odnoszą się do INCOTERMS 2020.
- W przypadku każdej wysyłki Towaru, prawo własności tego Towaru przechodzi na Kupującego w momencie wydania Towaru Kupującemu lub przewoźnikowi.
- W przypadku zaistnienia dodatkowych kosztów związanych z wykonaniem Umowy, transportem, powstałych z przyczyn leżących po stronie Kupującego, np. związanych z dokumentacją dostawy, opóźnieniem w zwrocie opakowań lub środkami transportu, a także w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przez Kupującego obowiązków wynikających z przyjętej w Umowie bazy dostawy, Sprzedający będzie uprawniony do żądania zwrotu tych kosztów od Kupującego.
- Kupujący odbierając Towar zobowiązany jest niezwłocznie, jeszcze tego samego dnia, sprawdzić zgodność dostawy z otrzymaną dokumentacją, dokonać oględzin Towaru oraz przyjąć go przez podpisanie, opieczętowanie i wpisanie daty otrzymania Towaru na odpowiednim liście przewozowym.
- O ile nie zastrzeżono inaczej w Umowie, Sprzedający jest uprawniony do dostarczenia Towarów częściami i do osobnego ich fakturowania. Opóźnienie w dostawie Towaru nie zwalnia Kupującego z obowiązku przyjęcia dostawy i zapłaty za nią. Dostarczenie mniejszej ilości Towaru od tej uzgodnionej między stronami nie uprawnia Kupującego do odmowy przyjęcia Towaru.
III. OPAKOWANIA
- Kupujący, który otrzymał Towar w opakowaniu bezzwrotnym, zagospodarowuje odpad tego opakowania we własnym zakresie i na własny koszt, w właściwym, przeznaczonym do tego miejscu.
IV. CENA I SPOSÓB ROZLICZENIA
- Cenę Przedmiotu Sprzedaży określa Umowa Sprzedaży.
- Do ceny Przedmiotu Sprzedaży doliczony zostanie podatek VAT w obowiązującej w chwili wystawienia faktury wysokości.
- Termin płatności określony jest w Umowie Sprzedaży.
- Kupujący oświadcza, że Sprzedający może wystawić fakturę VAT bez podpisu.
- Płatność uważa się za dokonaną w dniu wpływu świadczonej kwoty na konto Sprzedającego.
- Jeżeli Umowa nie stanowi inaczej, wszystkie faktury Sprzedającego winny być zapłacone przez Kupującego przelewem na konto Sprzedającego, w pełnej ich wysokości i bez potrącania kosztów bankowych przelewu przed wysyłką/wydaniem Towaru, chyba że Strony w Umowie zastrzegły inny termin.
- W przypadku braku zapłaty przed wydaniem/wysyłką Towaru jak i w przypadku opóźnienia z zapłatą przez Kupującego na rzecz Sprzedającego jakiejkolwiek części należności objętej Umową, Sprzedającemu przysługuje prawo do powstrzymania się z wydaniem Przedmiotu Sprzedaży do czasu pełnej zapłaty.
- W przypadku braku skorzystania przez Sprzedającego z uprawnienia opisanego w pkt IV.7 jak również w przypadku, kiedy uzgodniony pomiędzy Stronami termin płatności przypada później niż termin wydania Przedmiotu Sprzedaży – stosuje się postanowienia niniejszego OWS w zakresie Zastrzeżenia własności, tj:
- Strony przyjmują, iż prawo własności do Przedmiotu Sprzedaży zostaje przeniesione na Kupującego z chwilą całkowitej zapłaty Ceny (włącznie z podatkami lub innymi opłatami oraz innymi należnościami, o ile zostały doliczone do Ceny) za Przedmiot Sprzedaży;
- Jeżeli Cena sprzedaży nie została w pełni zapłacona, Kupujący nie może przenieść własności Przedmiotu Sprzedaży tytułem zabezpieczenia albo go zastawić. Kupujący obowiązany jest niezwłocznie powiadomić Sprzedającego o zajęciu przedmiotu sprzedaży, niezależnie od wierzyciela i jego tytułu, podając przy tym wierzyciela i tytuł pod którym nastąpiło zajęcie;
- Zastrzeżenie prawa własności Przedmiotu Sprzedaży własności nie ma wpływu na chwilę przejścia ryzyka związane z przypadkową utratą lub uszkodzeniem Przedmiotu Sprzedaży;
- Jak długo Przedmiot Sprzedaży stanowi własność Sprzedającego, Kupujący obowiązany jest utrzymywać Przedmiot Sprzedaży w stanie używalności i ubezpieczyć go od pożaru i kradzieży z sumą ubezpieczenia nie niższą niż Cena.
- Nieterminowe uregulowanie należności spowoduje naliczenie odsetek w wysokości ustalonej zgodnie z obowiązującymi przepisami, za każdy dzień opóźnienia. W razie zwłoki w zapłacie Sprzedający może żądać ponadto naprawienia poniesionej szkody.
- Jeżeli przyznany przez Sprzedającego limit kredytu kupieckiego został przekroczony lub istnieje opóźnienie w płatności Kupującego, dostawy realizowane będą przez Sprzedającego dopiero po uprzednim uregulowaniu przez Kupującego należności, które przekraczają ww. limit oraz wszystkich innych wymagalnych należności. Przekroczenie limitu kredytu kupieckiego lub opóźnienie w płatności stanowić może również podstawę do odmowy realizacji kolejnych dostaw, w tym dostaw już potwierdzonych. Wszelkie płatności Kupującego mogą być w pierwszej kolejności zaliczane na poczet odsetek oraz najdawniej wymagalnych należności, niezależnie od wskazania Kupującego.
- Kupujący przyjmuje do wiadomości, że jego limit kredytu kupieckiego może ulec zmianie bez podania przyczyn.
- Wyklucza się płatność czekiem, chyba że Umowa stanowi inaczej.
- Roszczenia Kupującego nie mogą stanowić dla Kupującego podstawy do wstrzymania płatności na rzecz Sprzedającego. Wyłączone jest potrącenie przez Kupującego jego wierzytelności z wierzytelnościami Sprzedającego.
- Każda zmiana rachunku bankowego Sprzedającego wymaga dla swojej skuteczności dodatkowego potwierdzenia przez Sprzedającego.
V. REKLAMACJE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NIEWYKONANIE LUB NIENALEŻYTE WYKONANIE UMOWY
- Z zastrzeżeniem postanowień ust. 5.8 oraz uzgodnionych warunków INCOTERMS 2020 Sprzedający ponosi odpowiedzialność za jakość dostarczonego Towaru ocenianą na moment jego załadunku w zakładzie Sprzedającego, wyłącznie w zakresie zgodności ze specyfikacją techniczną wyrobu. Jeżeli strony uzgodniły jakiekolwiek parametry jakościowe Towaru odbiegające od specyfikacji technicznej wyrobu, są one wiążące pod warunkiem zamieszczenia ich w Umowie. Próbki Towaru przekazane Kupującemu nie stanowią podstawy jakiejkolwiek wyraźnej lub dorozumianej odpowiedzialności Sprzedającego, w tym za jakość, opis, możliwość zastosowania w określonych warunkach lub dla określonego celu.
- Kupujący, odbierając Towar, niezwłocznie, jeszcze tego samego dnia, zobowiązany jest do ustalenia ilości zakupionego Towaru poprzez przeliczenie Towaru w opakowaniu, w którym Towar został mu dostarczony przez Sprzedającego. Reklamacje dotyczące ilości Towaru zgłoszone po przepakowaniu Towaru do innych opakowań nie zostaną przez Sprzedającego uwzględnione. Różnica ilościowa nie przekraczająca 1% dostarczonego Towaru nie może stanowić podstawy reklamacji ani jakichkolwiek innych roszczeń Kupującego.
- Reklamacje jakościowe, ilościowe, logistyczne lub inne Kupujący zobowiązany jest zgłosić Sprzedającemu na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania Towaru pod rygorem pozostawienia reklamacji bez jej rozpoznania i utraty przez Kupującego wszelkich roszczeń z tego tytułu, chyba że wada nie mogłaby zostać wykryta, pomimo przeprowadzenia badania Towaru w czasie i w sposób przyjęty przy Towarach tego rodzaju. W przypadku wad ukrytych sprzedanego Towaru, Kupujący zobowiązany jest zgłosić Sprzedającemu wadę niezwłocznie po jej wykryciu, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia wykrycia wady pod rygorem pozostawienia reklamacji bez jej rozpoznania i utraty przez Kupującego wszelkich roszczeń z tego tytułu, z tym jednak zastrzeżeniem, iż uprawnienie Kupującego do zgłoszenia wady ukrytej Towaru wygasa po upływie 1 roku od dnia otrzymania Towaru lub po upływie terminu ważności Towaru, w zależności od tego, który z tych terminów upłynął wcześniej.
- Do rozpoczęcia postępowania reklamacyjnego niezbędne jest dokładne opisanie zastrzeżenia przez Kupującego oraz dostarczenie Sprzedającemu: a) w przypadku reklamacji jakościowej: (i) wyników badań jakości Towaru u Kupującego przeprowadzonych przez Kupującego w odpowiedni sposób i we właściwym czasie, a w przypadku braku przeprowadzenia takich badań - próbki Towaru. Próbka ta powinna być pobrana przez Kupującego najpóźniej w trakcie rozładunku Towaru, niezwłocznie po ściągnięciu plomb/otwarciu opakowania w sposób zapewniający reprezentatywność próbki. W przypadku reklamacji odnoszącej się do więcej niż jednego środka transportu/opakowania, wynik badania powinien być dostarczony dla każdego środka transportu/opakowania z osobna; b) w przypadku reklamacji ilościowej i logistycznej: pisemnej informacji zawierającej: opis problemu, który wystąpił, stan plomb/opakowania, podpis Kupującego, podpis kierowcy pojazdu lub stwierdzenie przez Kupującego odmowy złożenia podpisu przez kierowcę. Przykładowy wzór takiej informacji - protokołu szkodowego dostępny jest na stronie internetowej TU WKLEIĆ ODNOŚNIK.Sprzedający może wymagać dostarczenia przez Kupującego innych niż ww. istotnych dokumentów, które mogą stanowić dowód w postępowaniu reklamacyjnym.
- Sprzedający rozpatrzy zgłoszoną reklamację w ciągu 21 dni, licząc od dnia otrzymania kompletnych dokumentów. Powyższe nie dotyczy przypadku, kiedy do zajęcia przez Sprzedającego stanowiska w sprawie zgłoszonej reklamacji niezbędne jest uzyskanie dodatkowych informacji i/lub opinii Kupującego i/lub opinii/ekspertyzy od podmiotów niezależnych od stron. W takim przypadku Sprzedający powiadomi o tym fakcie Kupującego, określając przybliżony termin załatwienia reklamacji. Brak rozpatrzenia reklamacji w powyższym lub innym wyznaczonym terminie nie stanowi uznania reklamacji.
- W razie uznania zgłoszonej reklamacji wybór sposobu załatwienia reklamacji leży po stronie Sprzedającego. Sprzedający może być zobowiązany wyłącznie do: w przypadku reklamacji jakościowych odpowiedniego obniżenia ceny sprzedaży dostarczonego Towaru albo zwrotu Towaru i dostarczenia, zamiast Towaru wadliwego, takiej samej ilości Towaru wolnego od wad; w przypadku reklamacji ilościowych obniżenia ceny sprzedaży odpowiednio do rzeczywistej ilości dostarczonego Towaru albo dostawy uzupełniającej. W szczególności Kupujący nie może wysuwać dalej idących roszczeń z tego tytułu tj. żądać naprawienia szkody jaką poniósł z powodu braku tych właściwości Towaru, do których Sprzedający go zapewnił.
- Wady części dostarczonego Towaru nie uprawniają do reklamacji całego Przedmiotu Umowy czy też całej partii dostarczonego Towaru.
- O ile OWS lub Umowa nie stanowią inaczej, odpowiedzialność Sprzedającego wobec Kupującego z jakiegokolwiek tytułu ograniczona jest wyłącznie do wartości partii Towaru, której roszczenie dotyczy. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za utracone korzyści, szkody pośrednie, utratę zysków Kupującego ani za straty poniesione przez osoby trzecie.
- Odpowiedzialność Sprzedającego za jakość Towaru wyłączona jest w przypadku, jeżeli Kupujący wiedział o wadzie Towaru w chwili jego wydania.
VI. CZYNNOŚCI WSPARCIA
- Czynności wsparcia technicznego Towarzyszące sprzedaży Towarów Sprzedającego są dobrowolne ze strony Sprzedającego i mają na celu wyłącznie prezentację charakterystyki produktów Sprzedającego i ich możliwych zastosowań. Czynności te mogą zostać przerwane w każdym czasie, niezależnie od dostaw Towarów Sprzedającego, bez jakichkolwiek roszczeń ze strony Kupującego.
- Zaleca się Kupującemu niezależne sprawdzenie przekazanych sugestii, zaleceń, rozwiązań i instrukcji, a także wyników innych konsultacji i analiz prowadzonych w ramach wsparcia technicznego przed ich zastosowaniem w rzeczywistych warunkach produkcyjnych.
- O ile inaczej nie zastrzeżono w Umowie z Kupującym, Sprzedający nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za osiągnięcie zamierzonych przez Kupującego rezultatów zastosowania Towarów Sprzedającego i/lub zastosowania sugestii, zaleceń, rozwiązań i instrukcji przekazanych przez Sprzedającego oraz wyników innych konsultacji i analiz prowadzonych w ramach wparcia technicznego, jak również za konsekwencje jakiegokolwiek wykorzystania przez Kupującego takich sugestii, zaleceń, rozwiązań i instrukcji oraz wyników innych konsultacji i analiz prowadzonych w ramach wparcia technicznego.
VII. WŁAŚCIWE PRAWO I ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
- W przypadku, gdy Kupujący ma siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w sprawach nieuregulowanych Umową i OWS zastosowanie ma prawo polskie, a ewentualne spory związane z Umową, rozstrzygać będzie sąd powszechny właściwy dla siedziby Sprzedającego.
- W przypadku, gdy Kupujący ma siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w sprawach nieuregulowanych Umową i OWS zastosowanie ma prawo polskie, z wyłączeniem Konwencji Narodów Zjednoczonych z dnia 11 kwietnia 1980 o Umowach o międzynarodowym kupnie Towarów (CISG), niezależnie od tego, czy kupujący posiada swoją siedzibę w państwie-partnerze Umowy CISG, czy też nie.
VIII. TAJEMNICA GIEŁDOWA, HANDLOWA
- Wszelkie informacje oraz dokumenty dotyczące Umowy oraz jej wykonania stanowią tajemnicę handlową Sprzedającego i nie mogą być ujawniane osobom trzecim bez jego pisemnej zgody, ani w inny sposób wykorzystywane przez Kupującego. Dotyczy to także informacji, o których Kupujący dowiedział się przy okazji i w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy.
IX. ZASADY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
- Jednym z głównych założeń strategicznych firmy EMCOR Marcin Wyrwich jest dążenie do równowagi pomiędzy ekonomiczną opłacalnością biznesu, a szeroko pojętym interesem społecznym i odpowiedzialnym zarządzaniem organizacją. Firma EMCOR Marcin Wyrwich prowadzi swoją działalność w poczuciu odpowiedzialności za skutki swojego działania oraz stosuje krajowe i międzynarodowe normy i standardy w ocenach etycznego postępowania pracowników i innych grup interesariuszy, poszanowania praw człowieka, przestrzegania praw pracowniczych oraz poszanowania środowiska naturalnego.
- Priorytety etyczne w firmie Marcin Wyrwich, związane są głównie z obszarami, takimi jak przeciwdziałanie dyskryminacji, poszanowanie praw człowieka oraz ochrona środowiska. Wartości te są uwzględniane w procesach decyzyjnych podejmowanych na poszczególnych szczeblach organizacji. Firma Marcin Wyrwich przestrzega wszelkich praw, przepisów i norm, w tym międzynarodowych zasad uwzględniających koncepcję Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Sprzedający podejmuje działania związane z kształtowaniem właściwych relacji gospodarczych oraz społecznych i tego samego oczekuje od swoich Klientów zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.
- Kupujący oświadcza zatem, że współpracując ze Sprzedającym, prowadzi swoją działalność w poczuciu odpowiedzialności za skutki swojego postępowania oraz stosuje jednolite standardy zarówno w ocenie etycznego postępowania pracowników i osób trzecich, poszanowania praw człowieka, przestrzegania praw pracowniczych jak i w obszarze poszanowania środowiska naturalnego.
X. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
- Sprzedający jest administratorem danych osobowych udostępnionych w związku z zawarciem i realizacją Umowy, np. osób kontaktowych i pracowników / współpracowników, przez Kupującego. Kontakt do Sprzedającego w sprawie ochrony danych osobowych możliwy jest pod adresem Sprzedającego.
- Dane osobowe mogą być przetwarzane przez Sprzedającego w celu:
- a) zawarcia i realizacji Umowy- przez czas trwania tych umów – podstawą przetwarzania jest tu niezbędność do zawarcia Umowy;
- b) kontaktu z Kupującym – przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi na pytanie lub podjęcia tych działań - podstawą przetwarzania jest tu realizacja uzasadnionych interesów administratora lub podjęcie działań na żądanie Kupującego zmierzających do zawarcia ew. Umowy;
- c) wypełniania obowiązków prawnych Sprzedającego (np. podatkowych, księgowych dot. rozpatrywania reklamacji) – przez czas trwania tych obowiązków lub przez okres niezbędny do wykazania spełniania tych obowiązków organom uprawnionym do kontroli Sprzedającego w tym zakresie– podstawą przetwarzania jest tu obowiązek prawny ciążący na administratorze;
- d) ustalenia, obrony i dochodzenia roszczeń przez okres, po którym przedawnią się roszczenia (np. wynikające z umów) lub przez czas trwania ewentualnych postępowań podstawą przetwarzania jest tu obowiązek prawny ciążący na administratorze.
- Zakres przetwarzanych danych osobowych obejmuje niezbędne, wymagane informacje do realizacji Umowy, w szczególności: imię i nazwisko lub nazwa firmy; numer NIP; adres; adres poczty elektronicznej; numer telefonu kontaktowego.
- Dane osobowe mogą zostać udostępnione podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych, w celu i zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji Umowy. Sprzedający może powierzyć przetwarzanie danych osobowych Kupującego osobom trzecim w celu wykonywania czynności związanych z realizacją Umowy jak również w celu związanym z dochodzeniem roszczeń lub ochroną przed roszczeniami. Podmiotami tymi mogą być w szczególności: kurierzy, zewnętrzne firmy doradcze (w tym prawne, audytowe, podatkowe, marketingowe i rachunkowe); zewnętrzni specjaliści z zakresu IT; podmioty wspierające Sprzedającego w obsłudze korespondencji; podmioty współpracujące ze Sprzedającym w ramach usług sprzedażowych, które realizują dla Sprzedającego niektóre powyższe usługi.
- Kupujący ma prawo do:
- a) dostępu do swoich danych osobowych;
- b) żądania sprostowania i ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
- c) usunięcia danych osobowych (np. w przypadku gdy były one przetwarzane niezgodnie z prawem);
- d) przenoszenia danych osobowych, które dostarczył administratorowi, i które są przetwarzane w sposób zautomatyzowany, a przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody lub na podstawie Umowy, np. do innego administratora;
- e) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych opartego na przesłance niezbędności do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, w tym w szczególności wobec przetwarzania na potrzeby marketingu;
- f) wniesienia skargi do organu właściwego dla ochrony danych osobowych.
- Dane osobowe Kupującego mogą być wyjątkowo przekazane partnerom Sprzedającego przetwarzającym je poza obszarem Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), ale tylko w niezbędnym zakresie, związanym ze świadczeniem przez tych partnerów na rzecz Sprzedającego usług. Bezpieczeństwo danych osobowych Kupującego zapewniają stosowane zabezpieczenia, m.in. standardowe klauzule Umowne zatwierdzone przez Komisję Europejską. Kupujący może otrzymać kopię informacji o zabezpieczeniach danych osobowych przekazywanych do państw poza EOG, w szczególności kontaktując się ze Sprzedającym.
XI. SANKCJE
- Kupujący oświadcza, że ani on sam, ani jego podmioty powiązane w rozumieniu art. 3 pkt 43) ustawy o rachunkowości („Podmioty Powiązane”), nie podlegają i przestrzegają wszelkich środków o charakterze ograniczającym lub dyskryminującym w handlu czy innej płaszczyźnie ekonomicznej, nałożonych z zamiarem nakłonienia zmiany polityki lub poszczególnych działań („Sankcje”), które zostały wdrożone przez Organ Sankcyjny w odniesieniu do którejkolwiek z następujących kategorii:
- krajów,
- grup krajów,
- osób fizycznych,
- osób prawnych („Osoby Objęte Sankcjami”).
- jakąkolwiek organizację ponadnarodową jak również jakąkolwiek jej organ/instytucję niewymienione w dalszych podpunktach,
- jakiekolwiek państwo niewymienione w dalszych podpunktach,
- Unię Europejską i jej instytucje,
- Stany Zjednoczone Ameryki Północnej i jej instytucje federalne.
- Żadna ze Stron nie będzie zobowiązana do wykonania Umowy, jeżeli będzie to sprzeczne z obowiązującymi tę Stronę Sankcjami. W przypadku jeśli wykonanie Umowy będzie stanowić naruszenie Sankcji lub może być rozumiane jako naruszające/obchodzące Sankcje, Sprzedający będzie uprawniony, według własnego uznania, do:
- zawieszenia wykonania Umowy do czasu ustania Sankcji;
- rozwiązania Umowy ze skutkiem natychmiastowym, jeśli w sposób uzasadniony należy przypuszczać, że Sankcje będą obowiązywać przez okres czasu, który czyni dalsze wykonanie Umowy niewykonalnym lub nieprzydatnym dla Sprzedającego.
- ulegnie zawieszeniu do czasu, kiedy dokonanie takiej zapłaty przestanie być sprzeczne z Sankcjami albo
- Sprzedający może odstąpić od wykonanej części Umowy w terminie 12 miesięcy od dowiedzenia się o Sankcjach i zwrócić drugiej Stronie jej świadczenie.
- Kupujący nie będzie odsprzedawał produktów nabywanych od Sprzedającego do żadnej z Osób Objętych Sankcjami.
-
Na pisemne żądanie Sprzedającego Kupujący:
- dostarczy bez zbędnej zwłoki Sprzedającemu dokumenty potwierdzające ostateczne przeznaczenie sprzedawanego produktu;
- jeżeli Sprzedający będzie zobowiązany dostarczyć dokumenty, o których mowa w poprzednim zdaniu, na żądanie organu administracji państwowej, Kupujący dostarczy je w terminie, który pozwoli Sprzedającemu na wykonanie takiego wezwania w terminie.
- Niedostarczenie dokumentacji, o której mowa w pkt XI.1, będzie uznane za uzasadnione podejrzenie objęcia Kupującego Sankcjami lub próby obejścia Sankcji przez Kupującego, i Sprzedający będzie w takiej sytuacji uprawniony, według własnego uznania, do wykonania uprawnień, o których mowa w pkt XI.2, a termin na ich wykonanie będzie liczony od odmowy/nieotrzymania dokumentów we wskazanym przez Sprzedającego terminie.
- Kupujący zobowiązuje się zwolnić Sprzedającego z jakiejkolwiek odpowiedzialności, w tym dotyczącej nałożenia grzywien, kar lub wydatków (w tym m.in. opłat sądowych), które Sprzedający może ponieść z powodu naruszenia przez Kupującego lub jego Podmioty Powiązane Sankcji oraz - o ile to możliwe - przystąpić do takiego postępowania, jeśli zostało ono wszczęte przeciwko Sprzedającemu. W razie uchybienia przez Kupującego jakiemukolwiek zobowiązaniu opisanemu w niniejszym punkcie 11, zobowiązany on będzie zapłacić Sprzedającemu karę Umowną w wysokości 30% wartości dostarczonego Towaru z okresu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających zdarzenie będące źródłem szkody. Sprzedający może żądać od Kupującego wyrównania szkody przewyższającej wartość zastrzeżonej kary Umownej na zasadach przewidzianych w kodeksie cywilnym.
XII. SIŁA WYŻSZA
- Sprzedający zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w zakresie realizacji Umowy sprzedaży, w przypadku zaistnienia „siły wyższej”. Przez „siłę wyższą” rozumie się w szczególności zdarzenia mające wpływ na produkcję lub transport lub magazynowanie Przedmiotu Sprzedaży, zjawiska meteorologiczne (śnieg, powódź, itp.), działanie administracji państwowej, wojnę, wojnę domową, akty terroryzmu, decyzje administracyjne, lockdown-y, obostrzenia sanitarne i/lub epidemiczne, zarządzenia władzy publicznej, przerwanie łańcuchów dostaw i inne zdarzenia o charakterze nadzwyczajnym. Za okoliczność siły wyższej uznawane będą również sytuacje wystąpienia takich okoliczności u dostawców Sprzedającego, jeśli pozostaje to w związku z możliwością prawidłowej realizacji zobowiązań przez Sprzedającego.
XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Kupujący nie ma prawa przenosić na osoby trzecie swoich uprawnień i obowiązków z Umowy, bez uprzedniej pisemnej zgody Sprzedającego pod rygorem nieważności.
- Po zawarciu Umowy wszelkie wcześniejsze negocjacje i korespondencja między stronami tracą ważność.
- W razie rozbieżności pomiędzy treścią Umowy a treścią OWS, pierwszeństwo mają postanowienia Umowy.
- Wszystkie załączniki do Umowy stanowią jej integralną część. W razie sprzeczności załączników i Umowy obowiązują zapisy Umowy.
- Wszelkie zmiany i uzupełnienia Umowy wymagają dla swej ważności formy dokumentowej w postaci dwustronnie uzgodnionego aneksu, chyba że inna forma wynika z treści Umowy lub OWS.
- Jeżeli któreś z postanowień Umowy byłoby nieważne ze względu na jego sprzeczność z bezwzględnie obowiązującymi przepisem ustawy i z tej przyczyny stanie się nieskuteczne lub niewykonalne, nie będzie to miało wpływu na ważność, skuteczność lub wykonalność innych postanowień umownych.
- Sprzedający jest uprawniony do dokonania potrąceń wzajemnych należności na podstawie jednostronnego oświadczenia woli również przed upływem terminów do zapłaty roszczeń obu stron.
- O ile strony w Umowie nie postanowią inaczej, Umowa sporządzona jest w języku polskim, i tylko język polski jest obowiązujący przy jej interpretacji, a egzemplarze Umowy sporządzone w języku obcym służą jedynie jako jej tłumaczenie.